Thomas Ekh: ValdemarsviksBladet i mitt liv

01 jan, 2023

Text: Thomas Ekh

Första mötet
Sommaren 1992 köpte jag Restaurang Fyrskeppet i Fyrudden och som ny i kommunen letade jag vägar att marknadsföra min nyförvärvade verksamhet. När Gunilla och Roy kontaktade mig inför första numret av Samordnad Reklam så kände jag direkt hur rätt det kändes. Normalt sett är vi väl litet till mans trötta på all reklam som ramlar ner i postlådan.

Jag var med direkt i första numret med en annons om julbord och på den tiden fanns inte datorer i var mans hand utan annonsen gjordes med skrivmaskin, urklippta bilder och kopieringsapparat. Vilken skillnad mot idag…

Min huvudsakliga marknadsföringskanal
Under mina 10 år i Fyrudden så var ValdemarsviksBladet min huvud￾sakliga marknadsföringskanal. Inte den enda, för kunderna fanns ju på andra håll också. Beroende på säsong blev det ju olika storlekar och budskap men för att nå kommuninvånaren fanns inget bättre sätt att annonsera på. T.ex. inför sommarsäsongen så hade jag ett par år hela mittuppslaget och informerade om underhållning, restaurangen m.m. Det var ju inga problem eftersom annonspriserna var långt under andra medier, vilket var intressant för ett litet företag.

Krögaren blev företagsrådgivare
När jag sålde restaurangen 2001 så övergick jag till att bli företagsrådgivare i Valdemarsvik, och andra små kommuner i Östergötland. I min roll som rådgivare, eller när vi hade marknadsföringsutbildningar, så framhöll jag ValdemarsviksBladet som en av de främsta marknadsföringskanalerna om man ville nå företagare och invånare i Valdemarsviks kommun.

Under 2008-2011 arbetade jag i sex små kommuner Östergötland med företagsrådgivning och utbildning och för att nå min målgrupp var jag tvungen att annonsera i dagspress, Corren och Östgötatidningen, i de andra kommunerna och fick då erfara vilken skillnad på priser mot att annonsera i ValdemarsviksBladet.

Cirkeln slöts
Från att ha varit med som annonsör i första numret i november 1992, varit regelbunden annonsör under nästan 20 år, till att som företagsrådgivare förespråkat ValdemarsviksBladet som en mycket bra marknadsföringskanal, blev jag i oktober 2010 delägare i företaget som tog över verksamheten Hyr o ServiceCenter när Gunilla och Roy Sjögren gick i pension.

Jag och min bättre hälft, Anette Svensson, har sedan dess arbetat med att utveckla produkten och utökat utgivningsområdet så att våra annonsörer får en ännu bättre produkt och större målgrupp. Och naturligtvis fortsatte jag att annonsera om mina tjänster i tidningen fram till idag.


Läs även:
ValdemarsviksBladet fyller 30 år i november 2022
ValdemarsviksBladet 2010-2020
En tidning blir tre – 2021 köpte vi även Åtvidabergsplatsen och Gamlebyplatsen


 
 
Artikeln är publicerad i kategorierna: Valdemarsvik | ValdemarsviksBladet