Tony blev så imponerad av Rosenseriens kvalitét att han föreslog ett samarbete för att skapa en ekologisk hudvårdsserie för män. Detta resulterade i Sweden Eco, en unik ekologisk och naturlig hudvårdsserie.
Danslärare, underhållare och inspiratör – inte kändis
Tony Irving är dansprofilen som vi främst lärt känna genom TV4’s Let’s Dance, som han var med och lanserade i Sverige 2006, men han ser inte sig själv som kändis. Det är dansen han brinner för och han ser sig främst som danslärare men även underhållare och inspiratör. Han berättar att det är få saker man kan göra tillsammans, gammal som ung, dansen är en av dessa.
– Dans inte bara är dans, utan även socialt viktigt, och beröring blir allt viktigare, berättar Tony.
Skönhetsideal präglade Tonys uppväxt
Allt vi ser i TV, i tidningar och i sociala medier fokuserar på att vi ska se bra ut och må bättre. Det är produkter som påstås göra att du ser bättre ut, att du mår bättre och att du blir ett bättre jag.
– Till och med jag som danslärare säger att man kan bli bättre, du kan gå bättre, äta bättre, se bättre ut och så vidare, säger Tony. Hela samhället är fokuserat på utseende och ett bättre jag.
Tidigt i Tonys karriär sa en av hans danslärare ”There is no such thing as an ugly champion”, det finns inget som heter en ful mästare. Han hade ett fult leende, typiska tänder som stod lite åt olika håll och man kan inte ha ett leende som är fult. Så hans föräldrar bestämde att han skulle operera bort sex tänder och även få en tandställning. I mitten på 70-talet var det ingen som hade tandställning och vad lärde han sig av det? Jo, vill man vara snygg så går det att operera sig.
Tuffa år i USA
I början på 80-talet, när Tony var 17 år, fick han möjligheten att resa och bo i USA. Och vad var populärt på den tiden, jo det var Jane Fonda och aerobics som gällde. Så även för Tony, han blev aorobicsinstruktör.
– Jag dansade på dagarna, höll kurser på kvällar och helger, säger Tony. Jag bantade och bantade och ville vara den bästa versionen av mig själv.
Han vägde 74 kilo och hade 70 i midjemått, men ändå var han ”tjock”. Man kunde få ”bantningspiller”, naturligtvis var det amfetamin, och tillsammans med alkohol var inte livet hållbart. Tony kom till en punkt där han beslutade att åka hem till England.
Jakten på naturliga skönhetsprodukter
När flera personer i Tonys närhet blev sjuka i cancer började han att fundera på hur vi lever och hur vi äter. Det gällde även hudvårdsprodukter, så han började leta efter produkter, som är rätt mot naturen och kroppen. Huden är vårt största organ.
När han inte hittade vad han letade efter så funderade han på att försöka skapa sina egna hudvårdsprodukter, men det räckte inte med kändisskapet från Let’s Dance utan han insåg att han saknade rätt kompetens. Han är dansare och danslärare.
Det är viktigt för Tony att produkterna är tillverkade i Sverige, deodoranten ska inte innehåll för stor del vatten, inga metaller som aluminium och att förpackningarna är tillverkade av återvunnen plast. Hela kedjan ska vara ekologisk, närproducerat och utan långa transporter.
2011 började han använda produkter från Rosenserien då de uppfyllde hans krav, men de var inte anpassade för män. Han frågade sina danskollegor och de tyckte att dofterna var för feminina och förpackningarna för tjejiga. De var något som frun köpte till sin man, som aldrig använde produkten.
Samarbetet med Rosenserien
Han kontaktade Rosenserien, eller RS Biokosmetik som företaget heter, och lämnade ett meddelande på VD Carina Swartz mobilsvar “Hej, det är Tony Irving. Jag har en idé som jag skulle vilja diskutera med dig. Ring mig.” Men hon svarade inte. Efter flera försök svarade äntligen Carina och hon trodde att hennes man Jerker spelade henne ett spratt. Men hon gick med på att träffa Tony och efter ett förutsättningslöst möte drogs processen igång, vilket tog cirka 1,5 år.
Tony arbetade sedan tillsammans med Carina med utvecklingen av alla produkter i serien och deltagit i att lyfta fram filosofin som både Tony och RS Biokosmetik står för, dvs. att arbeta med naturen för en hållbar miljö och främja en hälsosam livsstil.
Alla ingredienser 100 % naturliga, till största del ekologiskt certifierade och vegancertifierade. Tony har bidragit med inspiration, motivation och naivitet då han kan ställa de dumma frågorna.
– Det är Carina som är hjärnan, inte jag. Hon har kunskapen, erfarenheten och ett driv, betonar Tony.
Med varumärket Sweden Eco har de skapat produkter som män vill ha, i bra storlekar som är enkelt att hantera och ha med sig och som man kan använda för flera ändamål. Deras deodorant t.ex. innehåller inte så mycket vatten, vilket gör att den räcker längre. Därmed behövs det inte lika många förpackningar per år och det är ju mera miljövänligt och därmed ekologiskt hållbart.
– Sweden Eco är Svenska Danssportförbundets största sponsor, då allt jag tjänar på detta samarbetet går oavkortat till dansverksamheten, avslutar Tony.
Text: Anette Ekh
Foto: Thomas Ekh